Käsin kirjoittaessa on helppo käyttää erilaisia omia
luonnosmerkintöjä, oikaista mutkia ja jättää asioita avoimiksi. Tämän
mahdollisuuden arvo on suuri varsinkin työskentelyn alkuvaiheessa. Esimerkiksi
tahtilajittoman tahdin kirjoittaminen aika-arvoiltaan avoimilla nuotinpäillä on
käsin kirjoitettaessa hyvin yksinkertaista. Nuottiohjelmassa sen sijaan on joka
tapauksessa valittava jokin tahtilaji ja jotkut kestot, vaikka olisikin
tietoinen siitä, etteivät valinnat ole lopullisia. On kuitenkin eri asia valita
alustavasti (ohjelman pakottamana) asioita kuin siirtää valinta kokonaan
myöhemmäksi. Voihan käydä niinkin, että alustavat valinnat alkavat kuitenkin salaa
ohjata ajattelua, vaikka kuinka yrittäisi pitää mielessä, etteivät ne vielä
pidä paikkaansa.
Hiukan paradoksaalisesti monet asiat, jotka ovat hitaita
kirjoittaa käsin, saa tehdyksi sujuvasti koneella ja päinvastoin.
Epätavallisemmat merkintätavat ja varsinkin ns. graafinen notaatio on nopeaa
tehdä kynällä, mutta koneella toisinaan toivottoman hidasta. Vastaavasti
esimerkiksi pelkkiä 32-osanuotteja sisältävä tahti on nopea ”soittaa sisään”
verrattuna lyijykynämenetelmään – puhumattakaan jo kirjoitettuun tehtävistä
korjauksista ja lisäyksistä.
Kun kirjoittaminen ja varsinkin korjaaminen on työlästä, on
ajateltava pidemmälle ja valmiimmaksi ennen kirjoittamista, mikä kehittää ja
ylläpitää suunnittelu- ja kuvittelukykyä. Amerikkalainen valokuvaaja Joel
Sternfeld kertoi eräässä tv-dokumentissa nuorena tekemästään kuvausmatkasta:
hän oli kiertänyt ympäri USA:ta ja kuvannut ihmisiä, kaupunkinäkymiä ja
maisemia 8x10 tuuman kuvakoon kameralla. Jättimäinen
negatiivikoko mahdollisti kuvien äärimmäisen tarkkuuden, mutta asialla oli
toinenkin puolensa: kamera oli iso ja raskas ja eikä soveltunut nopeisiin
tilanteisiin, minkä lisäksi filmikustannukset olivat huimat. Kuvaajalla olikin
varaa vain kahteen negatiiviin päivässä. Rajoituksesta huolimatta – tai ehkä
juuri sen vuoksi? – hän piti tätä parhaana kuvausmatkanaan.
Asioiden toteuttamisen helppous tai työläys epäilemättä
ohjaa kaikkia ratkaisujamme, miksei näin olisi myös nuotinkirjoituksen
osalta. Nuotinkirjoitusohjelmien
vakiinnutettua 90-luvun mittaan asemansa uusien teosten partituurit ovat
sormituntumani mukaan muuttuneet ulkoasultaan perinteisempään suuntaan.
Esimerkiksi sekuntinotaatiota tunnutaan käytettävän harvemmin kuin 1970-80
–lukujen partituureissa oli tapana. On toki mahdotonta sanoa, miltä osin kyse
on nuottiohjelmien käytön vaikutuksesta, missä määrin taas progressiivisempien
ja konservatiivisempien esteettisten pyrkimysten välisestä aaltoliikkeestä.
Lyijykynäkaudella oli lähes säännönmukaista, että
nykymusiikkipartituurit sisälsivät kosolti erikoismerkintöjä, ja varsinkin
nuorilla säveltäjillä tuntui olevan myös tiettyä painetta omien
nuottikäytäntöjen luomiseen. Kenties taustalla vaikutti myös pelko, että
partituuri näyttäisi muuten liian tavanomaiselta, tai mikä vielä pahempaa:
vanhanaikaiselta. Osallistuin 1980-luvun lopulla Darmstadtin kesäkursseilla notaatioseminaariin,
jota luotsasi muuan harmaatukkainen kaikennähnyt nuottikustantajakonkari (nimen
olen unohtanut). Kun nuoret säveltäjät sitten toivat näytille toinen toistaan mielikuvituksellisempia
nuotti-innovaatioitaan, oli mestarilla punakynä terävänä: monessakaan
tapauksessa uutta merkintätapaa ei olisi oikeastaan tarvittu. Hänen ohjeensa kuuluikin: “Invent the most original music, and write it
down in the most conventional way.”
Kun kone tarjoaa valmiiksi nuottikirjoituksen konventionaalisia vaihtoehtoja, on säveltäjän syytä olla entistä tarkempana,
että nuottimestarin opetuksen ensimmäinen osa toteutuisi.