Näin säveltäjäkollega luonnehti pari vuosikymmentä sitten erästä Pohjoismaisilla musiikkipäivillä kuultua teostani heti esityksen jälkeen. Panin sanat mielihyvällä ja hienoisella ylpeydellä korvan taakse: ainakin yhden kuulijan mielestä olin onnistunut välttämään tavanomaisuuden salakavalan taudin. Myöhemmin, tohtorintyöni loppuluvussa hahmottelin esteettisiä katsomuksiani ja julistin äärimmäisyyksien etsimisen olevan taiteellisesti epäkiinnostavaa. Sen sijaan väitin, että kiinnostavaa on outo.
Äskettäin kirjakaupassa
poiketessani tulin ostaneeksi antologian Luonnolliset
ja luonnottomat kertomukset (toim. Mari Hatavara, Markku Lehtimäki &
Pekka Tammi, Gaudeamus 2010), jossa käsitellään samaa teemaa
kirjallisuuden-tutkimuksen näkökulmasta. (Myönnän heti, etten ole vielä lukenut
kirjaa loppuun.) Luonnollisen narratologian teoriaansa artikkelissaan
käsittelevä Monika Fludernik ottaa keskeisimmäksi lähtökohdakseen kertomuksen suhteen
arkitodellisuuteen, toisin sanoen sen, voisiko kertomus tapahtua ”oikeasti”.
Hänen mukaansa hahmotamme kertomuksia samojen periaatteiden mukaan kuin
todellisen elämänkin tapahtumia.
Jan Alber puolestaan pohtii mahdottomia
tarinamaailmoja. Ne eivät ole suinkaan vain modernin ajan ilmiötä: myös saduissa
eläimet puhuvat ja taikapeilistä näkee tulevaisuuteen. Eräänä esimerkkinä kertomuksen
ei-luonnollisesta aikarakenteesta Alber käyttää Caryl Churchillin näytelmää Heart’s Desire. Näytelmän
alkukohtauksessa mies tulee näyttämölle pukien ylleen villapaitaa. Myöhemmin tilanne
nähdään uudelleen, mutta mies pukeekin ylleen pikkutakkia. Tapahtuma toistuu
näytelmän aikana useita kertoja erilaisina muunnoksina. Tällainen
vaihtoehtoisten alkujen näyttäminen johtaa kirjoittajan kysymään, mihin
todellisuuteen näytelmän tapahtumat oikein sijoittuvat. Todellisessa elämässähän
tapahtuman alkuja voi olla vain yksi. Niinpä Alberin mukaan näytelmä ei esitäkään
tapahtumia vaan kertojan mielenliikkeitä:
kertoja pohtii, kuinka asiat olisivat voineet tapahtua, tai kuinka ne
tulevaisuudessa voisivat edetä.
Ensimmäiseksi mieleeni tuli
ajatus, että tässähän on kyseessä variaatiorakenne tai jonkinlainen rondo: sama
asia palaa toistuvasti uudelleen hiukan muuntuneena. Musiikinhistoriasta nämä rakenteet
ovat tuttuja jo satojen vuosien takaa, eikä niiden yleensä katsota edustavan
mitään outoa tai tavallisuudesta poikkeavaa. Olennaista ei nyt kuitenkaan ole
rakenne, vaan tapahtumasisällön suhde todellisuuteen. Musiikkiteoksen kohdalla
tätä suhdetta on vaikea, ellei mahdotonta määrittää. Emme voi tietää, kuinka
musiikkiteoksen tapahtumien ”oikeasti” tulisi seurata toisiaan, sillä niille
harvoin on tunnistettavaa mallia arkitodellisuudessa.
Ajatus ”musiikin normaalitodellisuudesta”
jossain rajoitetussa merkityksessä tuntuisi osoittavan eri musiikinlajien sisäisiin
konventioihin. Ne perustuvat aina johonkin olemassa olevaan musiikkiin ja sen
tavanomaiseen käyttöyhteyteen (esim. konserttiesitys). Yhdelle tyylilajille ominaiset
perusratkaisut voivat olla toisen tyylisuunnan näkökulmasta jopa niin vieraita,
ettei niitä oikeastaan ole edes olemassa.
Esimerkiksi se, että
musiikilla on sävellaji, oli itsestään selvä normi eurooppalaisessa
taidemusiikissa kolmen vuosisadan ajan. Teos aloitettiin ja päätettiin samassa
sävellajissa, ja poikkeamat tästä olivat harvinaisia 1800-luvun loppupuolelle
saakka. Tässä suhteessa Chopinin pieni a-mollipreludi (op. 28 nro 2, 1838/39) on joltinenkin oudokki: kappale alkaa
pitkällä e-mollisoinnulla, mutta päätyy pian G-duuriin, sitten lähestytään
D-duuria, mutta lopuke väistetään. a-molli
alkaa häämöttää vasta yhdeksän tahtia ennen loppua (noin viimeinen kolmannes
kappaleesta), mutta asia varmistuu vasta aivan viimeisessä tahdissa. – Chopinin
maanmiehen, pianisti Jan Kleczynskin (1837-1895) kerrotaan Chopinin 24 preludia esittäessään jättäneen
tämän osan pois, koska piti sitä liian kummallisena soitettavaksi.
Mikä tahansa rajanylitys ei
musiikissa kuitenkaan välttämättä synnytä oudon kokemusta. Arvelen, että oudolla
on eräänlainen metaforan rakenne: siinä kaksi (tai muutama) eri suuntiin viittaavaa
asiaa liittyvät odottamattomalla tavalla toisiinsa ja tuntuvat muuttuvan
joksikin kolmanneksi: ikään kuin olisi tekeillä jotain, mitä ei kerrota. Kaikki
vaikutelma- ja tunnelma-asiat musiikissa ovat tapauskohtaisia ja osittain myös kuulijasta
riippuvaisia – nehän ovat juuri kuulijan
saamia vaikutelmia, joten säveltäjänä en voi olla varma siitä, mitkä musiikkini
piirteet tuottaisivat kokemuksen ”weird”.
Outoutta ei voi luoda tai rakentaa,
sitä voi vain yrittää lähestyä.
1 kommentti:
Olen toista mieltä.
Jos mietitään puhtaasti sanaa outo, niin outoutta voi luoda tai rakentaa - se on jopa aivan helppoa. Itse rakennan outoutta päivästä toiseen.
Tosin käsitteen outo määritys on varmaan se oikea ongelma tässä. Jos mitään asiaan ei itse pidä outona, niin silloin oman itsensä kannalta ei tee outoja. Eli tuo on varmaan se pointti, jota oikeasti yritit sanoa. Sinun mielestäsi tietyt asiat eivät välttämättä synnytä outouden tunnetta.
Mutta usein kollektiivisella tietoisuudella, joka tuolla ulkona luuraa, on toisellainen näkemys outoudesta. Mutta totta, en tunne musiikkia niin hyvin, että voisin ottaa kantaa, mikä on musikillisesti outoa. Mutta eiköhän oudon musiikin tekeminenkin ole helppoa, kun menee pihalle keskustelemaan ihmisten kanssa, mikä heistä on outoa.
Olen vain eri mieltä tästä asiasta, mutta ehkä lähestyn kysymystä toisesta näkökulmasta :)
Lähetä kommentti