“The
most difficult thing to remember: that a poem is made of words.”
Näin kirjoittaa amerikkalaisrunoilija Theodore Roethke
(1908-1963) kokoomateoksessaan On Poetry & Craft (Copper Canyon
Press, 2001). Kirja sisältää esseitä ja muistiinpanoja runoudesta ja sen
opettamisesta. Sitaatti muistuttaa kovasti päiväkirjamerkintääni Viitasaaren
Musiikin ajasta 1985: ”Kaikesta
edistyksestä huolimatta musiikki koostuu edelleenkin äänistä.” Halusin kritisoida
mielestäni yli-innokkaana lainehtinutta keskustelua nykymusiikin uutuudesta. - Tässä
on paikka toisellekin Roethke-lainaukselle:
”The
young artist: ’There is no other kind of mind but my own.’”
On Poetry & Craft herätti minut tarkastelemaan
omia juuriani säveltäjänä, varsinkin sellaisia, jotka ulottuvat aikaan ennen
varsinaisten sävellysopintojen aloittamista 1987. Nämä metaforiset juuret harottavat
vahvasti eri suuntiin: säveltäjänä minulle kolme merkittävintä kantoa kaskessa ovat
olleet Beethoven, Webern ja Cage.
Ensimmäisten sävellysyritysteni aikoihin, noin
yhdeksänvuotiaana, Beethoven oli esikuvani numero yksi. Tuolloin ajattelin
musiikin olevan kieli, jolla oli mahdollista kertoa asioita puhutun kielen
tapaan. Uskoin myös musiikin sisältävän ikuisia totuuksia, jotka olivat
peräisin jostakin korkeammasta todellisuudesta, ja joita vain musiikilla voi
ilmaista – tosin näiden asioiden Todellinen Ymmärtäminen oli mahdollista vain
Suurille Säveltäjille. Ajattelin, että jos vain olisin tarpeeksi lahjakas ja
ahkera, voisin ehkä oppia tuon kielen kaikkine hienouksineen ja täsmällisine
merkityksineen.
Ensimmäisen lukiovuoteni aikana löysin modernismin, ja pian
Anton Webernin ja hänen darmstadtilaisten seuraajiensa ideat löivät tajuntaani
täydellä voimalla. Olin häikäistynyt tuon musiikin jännittävistä soinneista
sekä kaikista siihen liittyvistä abstraktioista, symmetrioista ja
konstruktioista, ja otin vaatimuksen musiikin absoluuttisesta uutuudesta
annettuna totuutena. Muunlaista ei voinut olla olemassa.
John Cage vieraili Viitasaarella Musiikin ajassa kesällä
1983. Kuuntelin hänen luentojaan ja esityksiään, tutkin hänen partituurejaan ja
kirjoituksiaan, keskustelinkin hänen kanssaan. Musiikin tuli olla pelkkiä
ääniä: ”henkilökohtaisen ilmaisun” sijaan säveltäjän omat valinnat piti
systemaattisesti minimoida. Vain odottamaton oli kiinnostavaa. Yritin ottaa
haltuun ideaa musiikin maksimaalisesta ennustamattomuudesta. Yritin jopa säveltää
olemalla valitsematta mitään, mutta se osoittautui luonnollisesti
mahdottomaksi.
Tällaiseen vastakkaisten pyrkimysten Bermudan kolmioon olisi
säveltäjänalun ollut helppo eksyä. Lähes tulkoon eksyinkin, sillä ennen
sävellysopintojeni alkua en ollut ymmärtänyt, etteivät esikuvat ole sitä
varten, että heidät ensin jäljittelemällä tavoitettaisiin, jotta sen jälkeen
olisi mahdollista päästä käsiksi omaan musiikkiin. Vanhoja ja uusiakin
mestareita jäljittelemällä voi ilman muuta oppia musiikista paljon, esimerkiksi
sävellystekniikkaa, yhdessä asiassa pysymisen taitoa tai säännöllistä työntekoa,
mutta tärkeäkään oppi ei ole päämäärä, vaan lähtökohta, polun alku.
Mitä sitten olen mestareiltani oppinut? Pitkään pidin työhuoneessani
Beethovenin kuvaa. Halusin sen muistuttavan siitä, että musiikillinen
ilmaisuvoima ja selkeä rakenteellinen ajattelu eivät sulje pois toisiaan, ja että
molemmat ovat 2000-luvullakin yhä tavoittelemisen arvoisia. Tämä pätee mitä
suurimmassa määrin myös Webernin musiikkiin, vaikka mittakaava on toinen. Webernin
miniatyyrimittaisetkin teokset tuntuvat sisältävän kaiken tarpeellisen:
musiikki on kaikkea muuta kuin ”pikkuista”, ja asiat pianissimon
rajalla tuntuvat äärimmäisen intensiivisiltä. Cagen tärkein opetus minulle on
ollut äänten loputtoman moninaisuuden kiinnostavuus sekä ennen kaikkea hiljaisuus.
Tarkoitan erityisesti hiljaisuutta eräänlaisena työtapana, mielen hiljaisuutta:
säveltäessä on ensin annettava pään sisäisen hälyn hälvetä ja on vain
kuunneltava, odottamatta mitään. Sävellyksen työstämisen aika on sitten, kun
jotain soivaa on löytynyt.
Huomaan siis yhä olevani kolmiossa, mutta nuoruuteni esikuvat eivät
enää ole sen kärkipisteitä. Pikemminkin miellän säveltämisen alueena, jota
rajaavat rakenteellinen ajattelu, henkilökohtaiset ilmaisupyrkimykset ja äänten
moninainen todellisuus - ja kolmion keskellä on hiljaisuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti