Neliökuvioiselle puutarhapöydällemme oli jäänyt muutama syksyn omena. Viehtymykseni aasinsiltamaisesti onnahtelevien vertausten käyttöön tuotti heti ajatusleikin: käyttäisinkö sävellyksessäni mieluummin omenoita vai neliöitä?
Omenat ovat
luonnontuotteita. Niitä on eri kokoisia, makuisia, värisiä. Niissä voi olla
kiinnostavia pintakuvioita. Kaikki ovat suunnilleen pyöreitä, mutta kahta
täysin samanlaista yksilöä tuskin löytyy. Omenoiden ominaisuuksien vaihtelulla
on myös luontaiset rajansa, joita ei käy kovin paljon ylittäminen: esimerkiksi
metrin läpimittaista, läpikuultavan sinistä ja suolaiselta maistuvaa omenaa ei
liene kasvatettu missään puutarhassa.
Neliöt ovat
täsmällisiä. Niitä voi tarkasti suunnitella ja niiden ominaisuudet voi laskea,
eikä niiden ominaisuuksilla liene luontaisia rajoja (tosin en tiedä, voiko maailmankaikkeutta
suurempaa neliötä olla olemassa). Toisaalta neliöllä on vain geometriset
ominaisuutensa, ei esimerkiksi väriä, tuoksua, makua tai painoa. Puhdas neliö
onkin käsite, abstraktio, jota ei voi nähdä eikä koskettaa, ja reaalimaailmamme
neliöt, kuten mainitsemani puutarhapöydän pintakuviot, ovat tämän ideaalineliön
likiarvoja.
© Hannu Pohjannoro
|
Todellisuus ja
teoria voivat kohdata monella tavalla. Tarinan mukaan omena putosi Isaac
Newtonin päähän ja syntyi oivallus, joka johti painovoimateorian syntyyn.
Ihminen haluaa ymmärtää maailmansa, luoda teorioita. Monimutkaiselle todellisuudelle
yritetään löytää tarkkoja, mutta myös mahdollisimman yksinkertaisia selityksiä.
Tämä ei ole vailla estetiikkaakaan: mitä vähemmillä muuttujilla tutkittava
ilmiö on selitettävissä, sitä kauniimpana
teoriaa yleensä pidetään.
Abstraktioiden
kanssa työskentely voi myös johtaa havaittavan todellisuuden syvempään
ymmärtämiseen. Kuvataiteilija Josef Albers (1888-1976) teki uransa aikana sadoittain
erilaisia geometrisia tutkielmia, joista tunnetuimmat sisältyvät sarjaan Kunnianosoitus neliölle. Nimi on hiukan
harhaanjohtava, sillä sarjan varsinainen aihe on väri. Saman neliökonstruktion
kymmenissä värivariaatioissa Albers tutki väriyhdistelmien synnyttämiä
vaikutelmia suorastaan laboratoriomaisella ankaruudella. Hän ei lähestynyt
aihettaan yrittämällä mitata valon aallonpituuksia tai värihavainnosta
aiheutuvia aivosähkökäyrien muutoksia, vaan hänen menetelmänsä oli juuri taiteilijalle
ominainen: väriyhdistelmien synnyttämien vaikutelmien aistinvarainen
arvioiminen. (Hän on käsitellyt tätä aihetta myös yksityiskohtaisesti kirjassaan
Värien vuorovaikutus.)
Abstraktien rakenneideoiden
ja musiikillisten realiteettien (kuuntelemisen, soittamisen todellisuuden) kohtaaminen
on säveltäjäntyössä nähdäkseni välttämätöntä. Kumpaakin tarvitaan, vieläpä vaikeasti
määriteltävässä Oikeassa Suhteessa. Jommankumman puuttuminen voi olla
kohtalokasta: niin jäsentymättöminä valuvien akustisten laavavirtojen amorfia kuin
vailla äänen ja hetken lumoa kokoon koodatut nuottikryptogrammitkin johdattavat
minut kuulijana hyvin nopeasti perimmäisen kysymyksen äärelle: Miksi? Miksi
ihmeessä?
Säveltäjänminäni
rationaalinen osa haluaa Newtonin lailla tietää, miksi omenat putoavat. Haluan yhä
ymmärtää, kuinka musiikki rakentuu, vaikka en enää etsikään musiikin suurta
yhtenäisteoriaa. Parikymppisenä ehdotin vakavissani proseminaarityöni aiheeksi sellaisen
analyysimenetelmän kehittämistä, joka soveltuisi kaikkeen musiikkiin ja joka ottaisi
huomioon musiikin kaikki aspektit. Suunnitelma ei toteutunut. Sittemmin olen oivaltanut, että analyyttinen
ymmärrys ei ole säveltämisen ehto tai alkupiste, vaan työkalu rakenteiden
luomiseksi. Albersin lailla tarvitsen neliöni, joihin voin asetella ääniä kuten
hän värejään: ottaa äänet sellaisina kuin todellisuus ne tarjoaa ja
kuulostella, milloin ne ovat oikeissa suhteissa toisiinsa.
Kysyin alussa:
omenat vai neliöt? On otettava molemmat. Mielen mukaan omenoista voi tehdä
neliön tai neliöistä omenan, mutta kaikkein tärkeintä säveltäjälle on saada se
soimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti