Kolmisen viikkoa sitten, eräänä syyskesän viimeisistä lämpimistä illoista, osuin Tampereen Hämeenpuistossa yllättäen keskelle taidetta. Aluksi huomioni kiinnittyi yksinään täysin liikkumatta seisovaan hahmoon, josta etäämmällekin välittyi esiintyvän ihmisen keskittynyt läsnäolo. Arvelin hänet tanssijaksi, ja että jokin performanssi olisi menossa. Jäin seuraamaan.
Sitten hän juoksi pois, takaisin, pois, takaisin... Joukkoon liittyi muita, ja lopulta tanssijoita oli parisenkymmentä. He ryhmittyivät harvaan kehään, olivat välillä pitkiä aikoja liikkumattomina. Kaikki liikkeet olivat harkittuja ja hallittuja. Keskittyneen inhimillisen läsnäolon tunne oli vahva: kaunista. Pidin erityisesti siitä, että esitys oli äänetön eikä vaatinut ohikulkijoita mitenkään osallistumaan. Teos otti hiljaisenakin tilansa leveällä puistokäytävällä: vain muutama pyöräilijä ajoi esiintyjien lomasta, useimmat ohikulkijat kiersivät.
Jälkeenpäin sain tietää, että useampipäiväinen ”Ihmisten kaupunki” –tanssiteos oli juuri alkanut. Esityksen aikana minulle ei ollut syntynyt minkäänlaista tarvetta etsiä näkemälleni selitystä, kysyä: mitä tämä tarkoittaa? Teos vain oli ja tapahtui, ja ajattelin, että niin on hyvä. En myöskään kokenut tarvetta yrittää tallentaa tapahtumaa jotenkin – pikemminkin huomasin suhtautuvani Nuuskamuikkusen tapaan: ”Minä katselen asioita ja panen ne mieleeni. Sillä lailla ne ovat aina mukanani.”
En mitenkään väitä, että elävä esitys olisi lähtökohtaisesti parempi kuin tallenne. Monessa tilanteessa tallenne on tarpeen, välttämätönkin; ja ovathan erilaiset tallenteet olennainen osa kulttuurista muistiamme. Hyvän tallenteen tekeminen on yhtä lailla vaativaa kuin hyvän esityksen aikaansaaminen. Mutta tallenne ja tallennettava ovat joka tapauksessa eri asioita.
Toki elävässä esityksessä on riskinsä ja rajoituksensa, ja silkalla sattumallakin on osansa lopputulokseen. Se voi ylittää tai alittaa kuulijan odotukset, samoin kuin esittäjät voivat ylittää tai alittaa itsensä. Lisäksi esityksiä arvioitaessa yksiselitteisten ja yhteisten kriteerien asettaminen on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta: usein makuasioista kiisteleminen tuntuu olevan pikemminkin sääntö, ei kannattamattomaksi todettu poikkeus.
Esseessään The Landscape of the Score japanilaissäveltäjä Toru Takemitsu pohtii saman teoksen eri esitysten problematiikkaa. Hän käyttää eräänä esimerkkinään maanmiehensä Hirouyuki Iwakin karun pelkistettyä tulkintaa Dvořákin Yhdeksännestä sinfoniasta, ja päätyy lopulta lainaamaan kapellimestarilegenda Wilhelm Furtwänglerin lausumaa: ”On olemassa vain yksi tapa esittää sävellys oikein”. Ottamatta kantaa siihen, tulisiko ”oikean esityksen” kriteerit asettaa Furtwänglerin, Iwakin vai jonkun muun tulkinnan mukaisiksi, Takemitsu toteaa hiukan arvoituksellisesti, että ”oikean esityksen mitta on itse musiikki, joka kerta kun se kuullaan, esityksestä toiseen.”
Harmikseni Takemitsu ei kehitellyt ajatusta pidemmälle, mutta yritän silti seurata hänen osoittamaansa polkua hiukan eteenpäin. Väite musiikista ”omana mittanaan” viittaa vahvasti ajatukseen jokaisen esityksen ainutkertaisuudesta: tämä teos, nämä ihmiset, tässä, nyt. Elävä esitys on monella tavalla vuorovaikutteinen inhimillisen läsnäolon, tilan ja hetken hedelmä, eräänlainen kulttuurinen luomutuote.
Ainutkertaisuus ei tarkoita, että jokainen esitys olisi hyvä – mitä ”hyvällä” sitten ymmärretäänkään. Se tarkoittaa vain sitä, että ettei yksikään esitys ole sama kuin toinen. Esityksen sitoutuminen tiettyyn aikaan ja paikkaan aiheuttaa luonnollisesti sen, ettei elävä esitys voi koskaan olla kaikkien ulottuvilla. Tätä voidaan pitää rajoituksena, mutta se on myös eksklusiivinen piirre: vain paikalle tulleet pääsevät esityksestä osallisiksi. Sen vuoksi luomuesityksellä on myös luksuksen luonne.
Ehkä olennaisinta elävän esityksen tuottamassa kokemuksessa on molemminpuolinen läsnäolo. Vahvinkaan esiintyjän lavakarisma ei vaikuta, jos kuulijan mieli on muualla, mutta silloin, kun taidevieraan tajunta ja elävä esitys onnekkaasti kohtaavat, luomutaide tuntuu todella luksukselta.
(Toru Takemitsu: Confronting Silence. Selected Writings. Fallen Leaf Press 1995)
torstai 1. lokakuuta 2015
torstai 17. syyskuuta 2015
Pohjannoron paluu
Minulla on tapana
kirjoittaa sävellysteni otsikot pienellä kirjaimella. En osaa osoittaa sille mitään
yksittäistä tiettyä syytä, mutta tapa juontaa juurensa 1980-90-lukujen
vaihteeseen, ensimmäisten julkaistujen teosteni aikoihin. Tuolloin minulle oli
selvää, että halusin käyttää suomenkielisiä teoskohtaisia otsikoita, en sonaatin tai sarjan kaltaisia lajinimiä. Erityisesti soolokappaleissa matkalla (1991) ja välähdyksiä (1992) olin kiinnostunut miniatyyrikokoisista, hetken
mittaisista asioista: ikään kuin kuultaisiin vain sirpaleita jostakin
laajemmasta jatkumosta. Tämän halusin välittyvän myös teosteni otsikoista.
Lehden ilmestyttyä useammassakin keskustelussa pohdittiin Pohjannoron paluun tulevaa ajankohtaa ja muita siihen liittyviä yksityiskohtia. Viitattiinpa myös itseäni paljon tunnetumpiin paluumuuttajiin, kuten Kuninkaan paluuseen ja Batmaniinkin.
Hetki on koittanut. Pohjannoron paluu kahden sävellyskonsertin muodossa tapahtuu tänä syksynä. Edelliset sävellyskonserttini (1995 ja 2000) keskittyivät soitinmusiikkiin, joten nyt on vokaalimusiikin vuoro. Ohjelmassa on kaksi kantaesitystä Jouni Inkalan ja Jyrki Pellisen teksteihin sekä mm. lyömäsoitinkvartetto time exposures vuodelta 2005. Konserteissa esiintyvät sopraano Tuuli Lindeberg, baritoni Petri Antikainen, Osuma Ensemble sekä Tampere Raw.
torstaina 22.10.2015 klo 19.00 Tampereen Musiikkiakatemian Pyynikki-salissa (F.E.Sillanpään katu 9). Liput 12/6 € Lippupisteestä.
Otsikkojeni pienet
alkukirjaimet ovat sukua Debussyn tavalle nimetä pianopreludinsa kappaleen
loppuun lisätyllä viitteenomaisella tekstikatkelmalla, kuten esimerkiksi …Brouillards (…Usvaa) tai …Ce qu’a vi le vent d’ouest (…mitä
länsituuli on nähnyt). Luonnollisestikaan en halunnut noudattaa aivan samaa
käytäntöä. Ensiksikin kolmen pisteen käyttö tuntui jotenkin hienostelevalta, ja
toisaalta myös isot kirjaimet vaikuttivat mielestäni hiukan pompööseiltä. Pienet
alkukirjaimet osoittautuivat sopivaksi tavaksi ilmaista tavoittelemaani
fragmentaarisuutta ja hetken tuntua: otsikko olisi ikään kuin palanen lauseen
keskeltä. Sitä paitsi otsikko pienillä kirjaimilla kirjoitettuna yksinkertaisesti
näytti mielestäni paremmalta.
Tämä jäi sitten tavaksi.
Jollei teosnimiä kursivoida tai eroteta lainausmerkeillä muusta tekstistä, pienten alkukirjainten käyttö toisinaan tuottaa lentäviä lauseita. paluu-niminen kvintettoni kuului Focus Ensemblen konserttiohjelmaan Musiikin ajassa Viitasaarella kesällä 2000. Sanomalehti Keskisuomalainen raportoi tapahtuneesta ytimekkäästi: ”… Kantaesityksinä kuultiin Heiniön Sekstetto ja Pohjannoron paluu.”
Jollei teosnimiä kursivoida tai eroteta lainausmerkeillä muusta tekstistä, pienten alkukirjainten käyttö toisinaan tuottaa lentäviä lauseita. paluu-niminen kvintettoni kuului Focus Ensemblen konserttiohjelmaan Musiikin ajassa Viitasaarella kesällä 2000. Sanomalehti Keskisuomalainen raportoi tapahtuneesta ytimekkäästi: ”… Kantaesityksinä kuultiin Heiniön Sekstetto ja Pohjannoron paluu.”
Lehden ilmestyttyä useammassakin keskustelussa pohdittiin Pohjannoron paluun tulevaa ajankohtaa ja muita siihen liittyviä yksityiskohtia. Viitattiinpa myös itseäni paljon tunnetumpiin paluumuuttajiin, kuten Kuninkaan paluuseen ja Batmaniinkin.
Hetki on koittanut. Pohjannoron paluu kahden sävellyskonsertin muodossa tapahtuu tänä syksynä. Edelliset sävellyskonserttini (1995 ja 2000) keskittyivät soitinmusiikkiin, joten nyt on vokaalimusiikin vuoro. Ohjelmassa on kaksi kantaesitystä Jouni Inkalan ja Jyrki Pellisen teksteihin sekä mm. lyömäsoitinkvartetto time exposures vuodelta 2005. Konserteissa esiintyvät sopraano Tuuli Lindeberg, baritoni Petri Antikainen, Osuma Ensemble sekä Tampere Raw.
Sävellyskonsertit pidetään
torstaina 15.10.2015 klo 19.00 Helsingin Musiikkitalon Camerata-salissa.
Liput 15/7 € Lippupalvelusta. Musiikkitalon lipunmyynnissä ei palvelumaksua.
Liput 15/7 € Lippupalvelusta. Musiikkitalon lipunmyynnissä ei palvelumaksua.
torstaina 22.10.2015 klo 19.00 Tampereen Musiikkiakatemian Pyynikki-salissa (F.E.Sillanpään katu 9). Liput 12/6 € Lippupisteestä.
Konserttejani
ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto, Alfred Kordelinin
sivistysrahasto, Taiteen Edistämiskeskus sekä Helsingin Musiikkitalon säätiö. Mukana yhteistyössä ovat Adeste Agency, Tampereen Musiikkiakatemia, Fennica Gehrman sekä Siltala Publishing.
maanantai 27. huhtikuuta 2015
Kynä ja kone
Vaikka tiedän kirjoittavani lopullisen partituurin
koneella puhtaaksi, aloitan uuden sävellyksen tai uuden osan kirjoittamisen mieluiten käsin,
vieläpä huolellisella käsialalla. Kynällä työskentely on konkreettista: tunnen
saavani jotenkin suoran ja välittömän kontaktin uuteen sävellykseen, kun käsillä
tekemisen fyysinen tunne yhdistyy selkeästi kirjoitettujen – ja sitä kautta
selkeästi ajateltujen – nuottien tuomaan tunteeseen tilanteen hallinnasta.
(Kokonaan toinen asia on, että myöhemmissä työvaiheissa tuo varmuuden tunne osoittautuu
yleensä huomattavan ennenaikaiseksi…) P.H. Nordgren (1944-2008) aikanaan totesi,
ettei sotkuisesta alusta lähde kasvamaan mitään. Olen tästä samaa mieltä.
Käsin kirjoittaessa on helppo käyttää erilaisia omia
luonnosmerkintöjä, oikaista mutkia ja jättää asioita avoimiksi. Tämän
mahdollisuuden arvo on suuri varsinkin työskentelyn alkuvaiheessa. Esimerkiksi
tahtilajittoman tahdin kirjoittaminen aika-arvoiltaan avoimilla nuotinpäillä on
käsin kirjoitettaessa hyvin yksinkertaista. Nuottiohjelmassa sen sijaan on joka
tapauksessa valittava jokin tahtilaji ja jotkut kestot, vaikka olisikin
tietoinen siitä, etteivät valinnat ole lopullisia. On kuitenkin eri asia valita
alustavasti (ohjelman pakottamana) asioita kuin siirtää valinta kokonaan
myöhemmäksi. Voihan käydä niinkin, että alustavat valinnat alkavat kuitenkin salaa
ohjata ajattelua, vaikka kuinka yrittäisi pitää mielessä, etteivät ne vielä
pidä paikkaansa.
Hiukan paradoksaalisesti monet asiat, jotka ovat hitaita
kirjoittaa käsin, saa tehdyksi sujuvasti koneella ja päinvastoin.
Epätavallisemmat merkintätavat ja varsinkin ns. graafinen notaatio on nopeaa
tehdä kynällä, mutta koneella toisinaan toivottoman hidasta. Vastaavasti
esimerkiksi pelkkiä 32-osanuotteja sisältävä tahti on nopea ”soittaa sisään”
verrattuna lyijykynämenetelmään – puhumattakaan jo kirjoitettuun tehtävistä
korjauksista ja lisäyksistä.
Kun kirjoittaminen ja varsinkin korjaaminen on työlästä, on
ajateltava pidemmälle ja valmiimmaksi ennen kirjoittamista, mikä kehittää ja
ylläpitää suunnittelu- ja kuvittelukykyä. Amerikkalainen valokuvaaja Joel
Sternfeld kertoi eräässä tv-dokumentissa nuorena tekemästään kuvausmatkasta:
hän oli kiertänyt ympäri USA:ta ja kuvannut ihmisiä, kaupunkinäkymiä ja
maisemia 8x10 tuuman kuvakoon kameralla. Jättimäinen
negatiivikoko mahdollisti kuvien äärimmäisen tarkkuuden, mutta asialla oli
toinenkin puolensa: kamera oli iso ja raskas ja eikä soveltunut nopeisiin
tilanteisiin, minkä lisäksi filmikustannukset olivat huimat. Kuvaajalla olikin
varaa vain kahteen negatiiviin päivässä. Rajoituksesta huolimatta – tai ehkä
juuri sen vuoksi? – hän piti tätä parhaana kuvausmatkanaan.
Asioiden toteuttamisen helppous tai työläys epäilemättä
ohjaa kaikkia ratkaisujamme, miksei näin olisi myös nuotinkirjoituksen
osalta. Nuotinkirjoitusohjelmien
vakiinnutettua 90-luvun mittaan asemansa uusien teosten partituurit ovat
sormituntumani mukaan muuttuneet ulkoasultaan perinteisempään suuntaan.
Esimerkiksi sekuntinotaatiota tunnutaan käytettävän harvemmin kuin 1970-80
–lukujen partituureissa oli tapana. On toki mahdotonta sanoa, miltä osin kyse
on nuottiohjelmien käytön vaikutuksesta, missä määrin taas progressiivisempien
ja konservatiivisempien esteettisten pyrkimysten välisestä aaltoliikkeestä.
Lyijykynäkaudella oli lähes säännönmukaista, että
nykymusiikkipartituurit sisälsivät kosolti erikoismerkintöjä, ja varsinkin
nuorilla säveltäjillä tuntui olevan myös tiettyä painetta omien
nuottikäytäntöjen luomiseen. Kenties taustalla vaikutti myös pelko, että
partituuri näyttäisi muuten liian tavanomaiselta, tai mikä vielä pahempaa:
vanhanaikaiselta. Osallistuin 1980-luvun lopulla Darmstadtin kesäkursseilla notaatioseminaariin,
jota luotsasi muuan harmaatukkainen kaikennähnyt nuottikustantajakonkari (nimen
olen unohtanut). Kun nuoret säveltäjät sitten toivat näytille toinen toistaan mielikuvituksellisempia
nuotti-innovaatioitaan, oli mestarilla punakynä terävänä: monessakaan
tapauksessa uutta merkintätapaa ei olisi oikeastaan tarvittu. Hänen ohjeensa kuuluikin: “Invent the most original music, and write it
down in the most conventional way.”
Kun kone tarjoaa valmiiksi nuottikirjoituksen konventionaalisia vaihtoehtoja, on säveltäjän syytä olla entistä tarkempana,
että nuottimestarin opetuksen ensimmäinen osa toteutuisi.
tiistai 14. huhtikuuta 2015
"Your music is weird, but I like it"
Näin säveltäjäkollega luonnehti pari vuosikymmentä sitten erästä Pohjoismaisilla musiikkipäivillä kuultua teostani heti esityksen jälkeen. Panin sanat mielihyvällä ja hienoisella ylpeydellä korvan taakse: ainakin yhden kuulijan mielestä olin onnistunut välttämään tavanomaisuuden salakavalan taudin. Myöhemmin, tohtorintyöni loppuluvussa hahmottelin esteettisiä katsomuksiani ja julistin äärimmäisyyksien etsimisen olevan taiteellisesti epäkiinnostavaa. Sen sijaan väitin, että kiinnostavaa on outo.
Äskettäin kirjakaupassa
poiketessani tulin ostaneeksi antologian Luonnolliset
ja luonnottomat kertomukset (toim. Mari Hatavara, Markku Lehtimäki &
Pekka Tammi, Gaudeamus 2010), jossa käsitellään samaa teemaa
kirjallisuuden-tutkimuksen näkökulmasta. (Myönnän heti, etten ole vielä lukenut
kirjaa loppuun.) Luonnollisen narratologian teoriaansa artikkelissaan
käsittelevä Monika Fludernik ottaa keskeisimmäksi lähtökohdakseen kertomuksen suhteen
arkitodellisuuteen, toisin sanoen sen, voisiko kertomus tapahtua ”oikeasti”.
Hänen mukaansa hahmotamme kertomuksia samojen periaatteiden mukaan kuin
todellisen elämänkin tapahtumia.
Jan Alber puolestaan pohtii mahdottomia
tarinamaailmoja. Ne eivät ole suinkaan vain modernin ajan ilmiötä: myös saduissa
eläimet puhuvat ja taikapeilistä näkee tulevaisuuteen. Eräänä esimerkkinä kertomuksen
ei-luonnollisesta aikarakenteesta Alber käyttää Caryl Churchillin näytelmää Heart’s Desire. Näytelmän
alkukohtauksessa mies tulee näyttämölle pukien ylleen villapaitaa. Myöhemmin tilanne
nähdään uudelleen, mutta mies pukeekin ylleen pikkutakkia. Tapahtuma toistuu
näytelmän aikana useita kertoja erilaisina muunnoksina. Tällainen
vaihtoehtoisten alkujen näyttäminen johtaa kirjoittajan kysymään, mihin
todellisuuteen näytelmän tapahtumat oikein sijoittuvat. Todellisessa elämässähän
tapahtuman alkuja voi olla vain yksi. Niinpä Alberin mukaan näytelmä ei esitäkään
tapahtumia vaan kertojan mielenliikkeitä:
kertoja pohtii, kuinka asiat olisivat voineet tapahtua, tai kuinka ne
tulevaisuudessa voisivat edetä.
Ensimmäiseksi mieleeni tuli
ajatus, että tässähän on kyseessä variaatiorakenne tai jonkinlainen rondo: sama
asia palaa toistuvasti uudelleen hiukan muuntuneena. Musiikinhistoriasta nämä rakenteet
ovat tuttuja jo satojen vuosien takaa, eikä niiden yleensä katsota edustavan
mitään outoa tai tavallisuudesta poikkeavaa. Olennaista ei nyt kuitenkaan ole
rakenne, vaan tapahtumasisällön suhde todellisuuteen. Musiikkiteoksen kohdalla
tätä suhdetta on vaikea, ellei mahdotonta määrittää. Emme voi tietää, kuinka
musiikkiteoksen tapahtumien ”oikeasti” tulisi seurata toisiaan, sillä niille
harvoin on tunnistettavaa mallia arkitodellisuudessa.
Ajatus ”musiikin normaalitodellisuudesta”
jossain rajoitetussa merkityksessä tuntuisi osoittavan eri musiikinlajien sisäisiin
konventioihin. Ne perustuvat aina johonkin olemassa olevaan musiikkiin ja sen
tavanomaiseen käyttöyhteyteen (esim. konserttiesitys). Yhdelle tyylilajille ominaiset
perusratkaisut voivat olla toisen tyylisuunnan näkökulmasta jopa niin vieraita,
ettei niitä oikeastaan ole edes olemassa.
Esimerkiksi se, että
musiikilla on sävellaji, oli itsestään selvä normi eurooppalaisessa
taidemusiikissa kolmen vuosisadan ajan. Teos aloitettiin ja päätettiin samassa
sävellajissa, ja poikkeamat tästä olivat harvinaisia 1800-luvun loppupuolelle
saakka. Tässä suhteessa Chopinin pieni a-mollipreludi (op. 28 nro 2, 1838/39) on joltinenkin oudokki: kappale alkaa
pitkällä e-mollisoinnulla, mutta päätyy pian G-duuriin, sitten lähestytään
D-duuria, mutta lopuke väistetään. a-molli
alkaa häämöttää vasta yhdeksän tahtia ennen loppua (noin viimeinen kolmannes
kappaleesta), mutta asia varmistuu vasta aivan viimeisessä tahdissa. – Chopinin
maanmiehen, pianisti Jan Kleczynskin (1837-1895) kerrotaan Chopinin 24 preludia esittäessään jättäneen
tämän osan pois, koska piti sitä liian kummallisena soitettavaksi.
Mikä tahansa rajanylitys ei
musiikissa kuitenkaan välttämättä synnytä oudon kokemusta. Arvelen, että oudolla
on eräänlainen metaforan rakenne: siinä kaksi (tai muutama) eri suuntiin viittaavaa
asiaa liittyvät odottamattomalla tavalla toisiinsa ja tuntuvat muuttuvan
joksikin kolmanneksi: ikään kuin olisi tekeillä jotain, mitä ei kerrota. Kaikki
vaikutelma- ja tunnelma-asiat musiikissa ovat tapauskohtaisia ja osittain myös kuulijasta
riippuvaisia – nehän ovat juuri kuulijan
saamia vaikutelmia, joten säveltäjänä en voi olla varma siitä, mitkä musiikkini
piirteet tuottaisivat kokemuksen ”weird”.
Outoutta ei voi luoda tai rakentaa,
sitä voi vain yrittää lähestyä.
perjantai 6. helmikuuta 2015
Luontosäveltämisen luonteesta (2)
Käsittelin
aiemmin samalla otsikolla 1800-luvun luontoromantiikan perintöä Anton Webernin
musiikissa. Iannis Xenakisin (1922-2001) säveltäjänhahmo lienee sen sijaan niin
kaukana romantiikasta kuin voi kuvitella. Erityisesti 1950–60-lukujen tuotannossaan Xenakisin keskeinen työtapa oli
käyttää abstrakteja matematiikan, tilastotieteen ja fysiikan malleja
musiikkinsa muotoilemiseen. Mutta
mistä edellä mainitut kovat tieteet kertovat, elleivät ympäröivän maailmamme
asioista – siis luonnosta?
Xenakisin musiikkia on kuvattu objektiiviseksi, jopa ”lähes universaaliksi”. Universaalisuuskeskustelu Xenakisin yhteydessä kuuluu mielestäni musiikin modernismiin yleisemminkin liittyneeseen objektiivisuuspyrkimykseen, eräänlaiseen ”itsen häivyttämisen projektiin”. Muun muassa Milan Kundera kirjoittaa kokevansa Xenakisin musiikin perustuvan ”suoraan” maailmaan ja sen ääniin, ilman inhimillisten tuntemusten väliintuloa:
Musiikkiin liitetty universaalisuuden ihanne on ikivanha, samoin pyrkimys kuvata universumia – ja musiikkia – lukujen avulla. Jo Pythagoras oppilaineen oivalsi yhteyden, joka vallitsee intervallien ja soivan kielen pituussuhteiden välillä. Lukuja ja niiden suhteita etsittiin ja löydettiin muualtakin, ihmiskehon mittasuhteista aina planeettojen liikkeisiin asti. Lukusuhteisiin perustuvaa sfäärien harmonian teoriaa kehiteltiin vuosisatojen ajan, ja myös musiikki miellettiin pitkään kosmologis-teologisen maailmanselityksen osaksi. Universaalin maailmanselityksen unelma elää edelleen: ”kaiken teoria” on yhä kehitteillä. Tiedossani ei ole, olisiko tuon ”kaiken” tarkoitus sisältää myös musiikilliset ilmiöt.
Xenakis näyttää halunneen
musiikkinsa rakentuvan fysikaalisten luonnonilmiöiden tapaan: hän on mm. kuvannut
musiikkinsa koostuvan ”äänipilvistä ja –galakseista”. Luonnontieteet
ovat kuitenkin vain yksi, joskin tärkeä haara Xenakisin musiikillisessa
ajattelussa. Tärkeä vaikutuksensa on ollut myös antiikin Kreikan filosofialla
sekä mytologialla, minkä lisäksi hän on soveltanut mm. muinaisen bysanttilaisen
musiikinteorian käsitteitä omiin tarkoituksiinsa sopiviksi.
Xenakisin musiikkia on kuvattu objektiiviseksi, jopa ”lähes universaaliksi”. Universaalisuuskeskustelu Xenakisin yhteydessä kuuluu mielestäni musiikin modernismiin yleisemminkin liittyneeseen objektiivisuuspyrkimykseen, eräänlaiseen ”itsen häivyttämisen projektiin”. Muun muassa Milan Kundera kirjoittaa kokevansa Xenakisin musiikin perustuvan ”suoraan” maailmaan ja sen ääniin, ilman inhimillisten tuntemusten väliintuloa:
”His starting point is not an artificial note that has detached itself
from nature in order to give expression to a subjectivity, but an ‘objective’
world-noise, a ‘sound-mass’, which does not bubble up from his heart but comes
upon us from outside, like rain or voice of the wind. This world of noises in
Xenakis’s compositions has become ‘beauty’ for me – a beauty without
sentimental barbarism and purged of affective dirt.”
(Cd-vihkosta: Xenakis: Music for Strings. Ensemble Resonanz. Mode Records)
Kieltämättä
jo tieto siitä, että musiikin rakentuminen seuraa luonnonlakeja, luo mielikuvaa,
että myös musiikki olisi jotenkin objektiivista. Kuitenkin säveltäjän valinnoista riippuu, millä tavoin luonnonlait musiikilliseen
rakenteeseen kytkeytyvät. Yhtä lailla kuin Xenakisin äänigalaksit heijastavat
luonnossa havaittavia ilmiöitä, voitaisiin, jos niin halutaan, nähdä yhteys klassisten
8+8 –tahtisten teemojen ja luonnossa esiintyvien symmetristen parirakenteiden,
kuten esimerkiksi perhosen siipien, välillä.
Luonnonlakeihin
perustuvana Xenakisin sävellyksistä on myös väitetty, että musiikki voisi tulla
ymmärretyksi kuulijan taustasta riippumatta, jopa planeettamme sivilisaation
ulkopuolella. Pidän ajatusta huomattavan ylioptimistisena. Musiikki on lähtökohtaisesti
kulttuurisidonnaista, samoin sellaiset siihen liittyvät ilmiöt kuin sävellys tai
konsertti. Kulttuurikonventio on sekin, että musiikki ylipäätään on jotain jota
esitetään ja kuunnellaan. Kuka tai mikä tahansa kuuloaistilla varustettu olento
voi toki kuulla esityksen, mutta siitä, millaisen tulkinnan kuulija
kuulemastaan tekee, jos minkäänlaista, ei ole mitään takeita.
Musiikkiin liitetty universaalisuuden ihanne on ikivanha, samoin pyrkimys kuvata universumia – ja musiikkia – lukujen avulla. Jo Pythagoras oppilaineen oivalsi yhteyden, joka vallitsee intervallien ja soivan kielen pituussuhteiden välillä. Lukuja ja niiden suhteita etsittiin ja löydettiin muualtakin, ihmiskehon mittasuhteista aina planeettojen liikkeisiin asti. Lukusuhteisiin perustuvaa sfäärien harmonian teoriaa kehiteltiin vuosisatojen ajan, ja myös musiikki miellettiin pitkään kosmologis-teologisen maailmanselityksen osaksi. Universaalin maailmanselityksen unelma elää edelleen: ”kaiken teoria” on yhä kehitteillä. Tiedossani ei ole, olisiko tuon ”kaiken” tarkoitus sisältää myös musiikilliset ilmiöt.
Myös Xenakis hahmottelee
kirjassaan Formalized Music (1971,
ransk. alkuteos 1962) säveltäjän perimmäiseksi
tehtäväksi etsiä eräänlaista musiikillista origo-pistettä – ”musical structures ex nihilo” – josta
käsin sävellyksen peruselementit olisivat rekonstruoitavissa ”with modern
axiomatic methods”. Pyrkimys musiikin sisimpään ytimeen ja halu rakentaa musiikki
uudestaan kertovat yleisestä inhimillisestä tarpeesta ylittää oma
rajallisuutensa; vaikka sen tietäisi mahdottomaksi, on siinä kuitenkin jotain
tavattoman kiinnostavaa.
torstai 22. tammikuuta 2015
”Tampere on Suomen Turku”
Otsikko oli ystäväni Markuksen lausahdus keskustelussa, jonka varsinainen sisältö on minulta jo unohtunut. Sitaatti on jäänyt kuitenkin mieleeni, ja siinä on eräs mielenkiintoinen piirre: lause tuntuu sisältävän paljonkin merkityksiä, vaikka on mahdotonta sanoa, mitä se varsinaisesti tarkoittaa.
Taideteoksen
kohdalla tilanne on samankaltainen. Varsin useinhan merkitykselliseksi
arvioitua taidekokemusta seuraa keskustelu siitä, mitä taiteilija on mahtanut
tarkoittaa. Mitä hän on teoksellaan oikein halunnut sanoa?
Taide ei helposti
aukea sanoiksi - ei edes silloin, kun kyse on sanataiteesta tai kun teoksella
on konkreettinen aihe. Tästä kertoo paitsi taideteosten selittämisen vaikeus,
myös taideteoksia koskevien näkemysten moninaisuus. Ja: jos taideteoksen sanoma
olisi selkein sanoin ilmaistavissa, mihin taidetta enää tarvittaisiin? Eikö
tällöin olisi yksinkertaisinta vain sanoa
asiansa niin kuin se on?
Se, että taideteoksia
on käytetty mitä moninaisimpien aatteellisten, poliittisten, pedagogisten,
uskonnollisten, kaupallisten ja muiden päämäärien edistämiseen, joskus
menestyksellisestikin, ei vielä kerro itse taiteen
sanomasta juuri mitään. Pikemminkin näyttäisi siltä, että taideteos saattaa virittää
kokijansa otolliseksi vastaanottamaan myös siihen liitetyn muun viestin.
Jos taidevieras
kokee teosten äärellä epätietoisuutta tekijän tarkoitusperien suhteen, lienee yhtä
lailla moni taiteilija ollut hämmentynyt yrittäessään vastata teostensa sanomaa
tai tarkoitusta koskeviin kysymyksiin. Ei ole lainkaan itsestään selvää, että
tekijä olisi edes tietoinen kaikista taiteelliseen työhönsä vaikuttaneista
seikoista, tai että hän olisi kykenevä ja halukas niistä puhumaan. – Esimerkiksi:
en minä tiedä, mitä musiikkini tarkoittaa, enkä tiedä, mitä haluaisin sävellyksilläni
sanoa. Sen sijaan tiedän hyvinkin tarkkaan, kuinka haluan musiikkini soivan tai
miten äänten pienet yksityiskohdat tulisi muotoilla.
Onko kysymys
taiteen ”sanomasta” edes mielekäs? Jonkinlainen kohtaamisen tai kommunikaation tarve
taiteeseen joka tapauksessa liittynee, sillä uskoakseni jokainen taiteilija
osoittaa työnsä jollekin - edes kuvitteelliselle - yleisölle. Kertomusten väärinymmärretyt
nerotkin kaipaavat ennen kaikkea tulevansa ymmärretyiksi,
ellei nyt niin tulevaisuudessa. Ymmärtäminen on merkitysten ja niiden välisten suhteiden
hahmottamista, mikä puolestaan edellyttää, että ainakin osan kyseisistä merkityksistä
tulee olla jollain lailla yhteisesti jaettuja.
Täysin yksityisten
merkitysten aiheuttamaa kommunikaatio-ongelmaa Tove Jansson kuvaa Taikatalven kohtauksessa, jossa Muumipeikko kohtaa
pienen, tiskipöydän alla asuvan olennon. Olento tuijottaa vihaisesti suurten
kulmakarvojensa alta ja tiuskahtaa: ”Radamsa”. Olennon itsensä lisäksi kukaan
ei tiedä, mitä se tarkoittaa. Vastoin parempaa tietoaan Muumipeikko vastaa ”Radamsa”,
mikä osoittautuu kuitenkin huonoksi ideaksi ja kun yhteistä elekieltäkään ei
ole, kohtaaminen päättyy surullisen vihamieliseen loukkaantumiseen.
Kokonaan oma kysymyksensä
on, ovatko taiteelliset merkitykset ylipäätään ”sanomia” ilmaisun
tavanomaisessa mielessä. Ainakaan taideteosten kantamat merkitykset tai sanomat
eivät ole käännettävissä sanalliseen muotoon millään ilmeisellä ja
yksiselitteisellä tavalla; suhtaudun hyvin skeptisesti esimerkiksi musiikin
mahdollisuuteen kielenomaisesti välittää täsmällisiä merkityksiä. Ajattelen kulttuurin
koostuvan perityistä, historian kautta ymmärretyistä ja yhteisistä
merkityksistä tai merkityskimpuista, jotka ovat samalla jotenkin avoimia
henkilökohtaisille merkityksenannoille. Tällainen merkitysten kaksijakoisuus tuntuisi
mahdollistavan samalla kertaa sekä yhteisen että hyvin henkilökohtaisen
taidekokemuksen.
Taiteen
merkillisiin ristiriitaisuuksiin kuuluu, että joskus taideteos tuntuu samalla
kertaa sekä sanovan päin naamaa ”Radamsa”
että synnyttävän oudon
merkityksellisyyden kokemuksen. Jos siinä tilanteessa ylipäätään kokee välttämättömäksi
sanoa jotain, voi olla viisasta tyytyä toteamaan Pasilan Pekka Routalemmen tapaan:
”Nyt ollaan jännän äärellä…”
tiistai 18. marraskuuta 2014
Bermudan kolmio
“The
most difficult thing to remember: that a poem is made of words.”
Näin kirjoittaa amerikkalaisrunoilija Theodore Roethke
(1908-1963) kokoomateoksessaan On Poetry & Craft (Copper Canyon
Press, 2001). Kirja sisältää esseitä ja muistiinpanoja runoudesta ja sen
opettamisesta. Sitaatti muistuttaa kovasti päiväkirjamerkintääni Viitasaaren
Musiikin ajasta 1985: ”Kaikesta
edistyksestä huolimatta musiikki koostuu edelleenkin äänistä.” Halusin kritisoida
mielestäni yli-innokkaana lainehtinutta keskustelua nykymusiikin uutuudesta. - Tässä
on paikka toisellekin Roethke-lainaukselle:
”The
young artist: ’There is no other kind of mind but my own.’”
On Poetry & Craft herätti minut tarkastelemaan
omia juuriani säveltäjänä, varsinkin sellaisia, jotka ulottuvat aikaan ennen
varsinaisten sävellysopintojen aloittamista 1987. Nämä metaforiset juuret harottavat
vahvasti eri suuntiin: säveltäjänä minulle kolme merkittävintä kantoa kaskessa ovat
olleet Beethoven, Webern ja Cage.
Ensimmäisten sävellysyritysteni aikoihin, noin
yhdeksänvuotiaana, Beethoven oli esikuvani numero yksi. Tuolloin ajattelin
musiikin olevan kieli, jolla oli mahdollista kertoa asioita puhutun kielen
tapaan. Uskoin myös musiikin sisältävän ikuisia totuuksia, jotka olivat
peräisin jostakin korkeammasta todellisuudesta, ja joita vain musiikilla voi
ilmaista – tosin näiden asioiden Todellinen Ymmärtäminen oli mahdollista vain
Suurille Säveltäjille. Ajattelin, että jos vain olisin tarpeeksi lahjakas ja
ahkera, voisin ehkä oppia tuon kielen kaikkine hienouksineen ja täsmällisine
merkityksineen.
Ensimmäisen lukiovuoteni aikana löysin modernismin, ja pian
Anton Webernin ja hänen darmstadtilaisten seuraajiensa ideat löivät tajuntaani
täydellä voimalla. Olin häikäistynyt tuon musiikin jännittävistä soinneista
sekä kaikista siihen liittyvistä abstraktioista, symmetrioista ja
konstruktioista, ja otin vaatimuksen musiikin absoluuttisesta uutuudesta
annettuna totuutena. Muunlaista ei voinut olla olemassa.
John Cage vieraili Viitasaarella Musiikin ajassa kesällä
1983. Kuuntelin hänen luentojaan ja esityksiään, tutkin hänen partituurejaan ja
kirjoituksiaan, keskustelinkin hänen kanssaan. Musiikin tuli olla pelkkiä
ääniä: ”henkilökohtaisen ilmaisun” sijaan säveltäjän omat valinnat piti
systemaattisesti minimoida. Vain odottamaton oli kiinnostavaa. Yritin ottaa
haltuun ideaa musiikin maksimaalisesta ennustamattomuudesta. Yritin jopa säveltää
olemalla valitsematta mitään, mutta se osoittautui luonnollisesti
mahdottomaksi.
Tällaiseen vastakkaisten pyrkimysten Bermudan kolmioon olisi
säveltäjänalun ollut helppo eksyä. Lähes tulkoon eksyinkin, sillä ennen
sävellysopintojeni alkua en ollut ymmärtänyt, etteivät esikuvat ole sitä
varten, että heidät ensin jäljittelemällä tavoitettaisiin, jotta sen jälkeen
olisi mahdollista päästä käsiksi omaan musiikkiin. Vanhoja ja uusiakin
mestareita jäljittelemällä voi ilman muuta oppia musiikista paljon, esimerkiksi
sävellystekniikkaa, yhdessä asiassa pysymisen taitoa tai säännöllistä työntekoa,
mutta tärkeäkään oppi ei ole päämäärä, vaan lähtökohta, polun alku.
Mitä sitten olen mestareiltani oppinut? Pitkään pidin työhuoneessani
Beethovenin kuvaa. Halusin sen muistuttavan siitä, että musiikillinen
ilmaisuvoima ja selkeä rakenteellinen ajattelu eivät sulje pois toisiaan, ja että
molemmat ovat 2000-luvullakin yhä tavoittelemisen arvoisia. Tämä pätee mitä
suurimmassa määrin myös Webernin musiikkiin, vaikka mittakaava on toinen. Webernin
miniatyyrimittaisetkin teokset tuntuvat sisältävän kaiken tarpeellisen:
musiikki on kaikkea muuta kuin ”pikkuista”, ja asiat pianissimon
rajalla tuntuvat äärimmäisen intensiivisiltä. Cagen tärkein opetus minulle on
ollut äänten loputtoman moninaisuuden kiinnostavuus sekä ennen kaikkea hiljaisuus.
Tarkoitan erityisesti hiljaisuutta eräänlaisena työtapana, mielen hiljaisuutta:
säveltäessä on ensin annettava pään sisäisen hälyn hälvetä ja on vain
kuunneltava, odottamatta mitään. Sävellyksen työstämisen aika on sitten, kun
jotain soivaa on löytynyt.
Huomaan siis yhä olevani kolmiossa, mutta nuoruuteni esikuvat eivät
enää ole sen kärkipisteitä. Pikemminkin miellän säveltämisen alueena, jota
rajaavat rakenteellinen ajattelu, henkilökohtaiset ilmaisupyrkimykset ja äänten
moninainen todellisuus - ja kolmion keskellä on hiljaisuus.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)